vrijdag 10 september 2010

Vermaat is de naam

Vermaat is de naam
Dat wil zeggen, mijn naam is Vermaat. Die van u ook? Dat is interessant!

Waarom dit blog?
Sinds enige tijd ben ik bezig met de genealogie, de familiekunde. Hoewel ik inmiddels al tientallen voorouders en vele duizenden familieleden heb achterhaald, zijn ze dat nog lang niet allemaal. Volgens de Nederlandse Familienamenbank van het Meertens Instituut (http://www.meertens.knaw.nl/nfb/) waren er in 2007 precies 1423 personen met de achternaam Vermaat. Al deze mensen hebben voorouders en mogelijk blijken mogelijk al deze mensen te verbinden met 1 stamouder.

Wat zoek ik?
Ik zoek van iedereen die nu leeft met de achternaam Vermaat en zijn of haar directe voorouders (broers, zussen, nichtjes, neefjes, ooms, tantes, neven, nichten en groouders) de volgende gegevens:
* geboortedatum en -plaats
* huwelijksdatum en -plaats en geboortedatum en -plaats van de echtgeno(o)t(e)
* (eventueel) overlijdensdatum en -plaats

Wat krijg je ervoor terug?
Iedereen die mij (zoveel mogelijk) van de hierboven gegevens mailt, krijgt van mij een parenteel terug: een uitgewerkt overzicht van al je voorouders, zo ver ik die gegevens tenminste heb. Maar daarbij laat ik het niet. Mocht ik later informatie ontvangen die het mogelijk maakt om "jouw" tak te verbinden aan een van de grote familiestambomen, dan stuur ik je een bijgewerkt overzicht.
Uiteraard kun je deze gegevens ook in de vorm van een GEDCOM-export krijgen (dit is het standaard bestandsformaat dat door alle genealogische programma's wordt ondersteund).

Wat is de stand van zaken?
Per 10 september 2010 is de stand van zaken als volgt:
  1. Familie 1 (Schonauwen -1360) [van der Mathe - Vermaat] - 4146 personen. Dit is de hoofdtak van de afstammelingen Van der Mathe/Vermaat in deze genealogie.
  2. Familie 6 (Tienhoven - 1500) [Vermaeth - Vermaat] - 550 personen. Een tweede familie Vermaat, stammend uit Tienhoven en Ameide. Tot nu toe zijn er geen aanwijzingen dat deze familie op enigerlei manier verbonden is met Familie 1. Gezien de geografische nabijheid van de wortels van beide families is zo'n verbinding echter niet uitgesloten.
  3. Familie 4 (Ooltgensplaat - 1700) [Vermaat] - 385 personen. Hoewel het vermoeden bestaat dat deze familie te verbinden moet zijn met de hoofdtak, is de "missing link" nog niet gevonden.
  4. Diverse kleine takken en losse gezinnen en personen - 2057 personen.
Ik heb momenteel 2988 personen met de naam Vermaat in mijn bestand.
    Stuur je gegevens, je vragen of opmerkingen naar vermaatisdenaam@gmail.com .

    10-9-2010,
    Peter J.R. Vermaat

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten