vrijdag 29 juli 2016

Met de Franse slag ... huwelijk van Johannes Klaasz Vermaat te Marseille ... gevonden!

Zoals inmiddels iedere enigszins ervaren genealoog al weet is het zoekwerk in Nederland een heel stuk eenvoudiger dan zoeken naar gegevens in het buitenland. De incompleetheid van de registraties in de VS is helaas een gegeven, maar wanneer je kijkt naar de ons omringende landen is met name de ontsluiting van de gegevens een probleem.

Ik liep hier al in 2010 tegenaan toen ik via internet er wel achter kwam dat Johannes Klaasz Vermaat (*Numansdorp, 29-5-1808, zoon van Klaas Johannesz Vermaat en Catalijntje Jaspers Verdoes) als "entrepeneur et peintre" zeer waarschijnlijk in 1863 in Marseille getrouwd was, maar de details daarvan niet kon vinden. Elke poging om verder te komen strandde op de betaalmuur van Ancestry en aangezien ik categorisch weiger geld te betalen voor dit soort diensten, bleef ik in het ongewisse over de echtgenote van Johannes.

Johannes is trouwens niet het enige gezinslid dat "vertrokken" is. Van zijn oudere broer Jan Jasper heb ik nog geen enkel spoor gevonden. Het lijkt er op dat het gezin na de dood van vader (1809) en moeder (1813) uiteengevallen is.

Vanavond probeerde ik het nog maar eens en via een Google-sessie met een taalinstelling op Frans belandde ik op de site van Archives 13 (http://www.archives13.fr/). Na enig puzzelwerk bleek ik daar in scans te kunnen zoeken. Weliswaar niet geïndexeerd, maar daarbij bleken de tienjarentafels uitkomst te bieden. Zo duurde het niet lang of ik had na jaren eindelijk de huwelijksakte van 29 december 1863 op mijn scherm.


Huwelijk Johannes Klaasz Vermaat x Marie Anne Michiels
Omdat downloaden niet tot de mogelijkheden behoort, moest ik wat plakken, maar nu is ook deze akte in mijn bezit.


Persoonskaart van Johannes Klaasz Vermaat

Johannes Klaasz Vermaat is geboren op zondag 29 mei 1808 in Numansdorp [bron: DTB Numansdorp dopen 1805-1812 [Nat. Archief, p. 20/44]], zoon van Klaas Johannesz Vermaat en Catalijntje (Catalina) Jaspers Verdoes. Hij is gedoopt op zondag 5 juni 1808 in Numansdorp [bron: DTB Numansdorp dopen 1805-1812 [Nat. Archief, p. 20/44]].
Beroep: entrepeneur, peintre
geboren Numansdorp in juni en dit klopt inderdaad met de gegevens van Johannes Klaasz Vermaat
Als vrijwel enige mogelijkheid zag ik zelf al Johannes Klaasz Vermaat, geboren in 1808.

Johannes trouwde, 55 jaar oud, op dinsdag 29 december 1863 in Marseille (F) [bron: Mariages a Marseille 1863 Acte 388] met Marie Anne Michiels, 67 jaar oud, nadat zij op zondag 13 december 1863 in Marseille (F) in ondertrouw zijn gegaan [bron: Mariages a Marseille 1863 Acte 388].
Notitie bij het huwelijk van Johannes en Marie: 
Getuigen:
Marius Neviere, 55 jaar, charbonnier, wonend Place Paradis 5 te Marseille
Andre Espanet, 33 jaar, charbonnier, wonend Rue Ventomagy 3 te Marseille
Claude Espanet, 27 jaar, charbonnier, wonend Rue Ventomagy 3 te Marseille
Cesar Louis Beignes, 55 jaar, vapissier, wonend Rue de la Roquette 1 te Marseille

Bruidegom woont Rue Bourgogne 7
Bruid woont Rue Ventomagis 3
Marie is geboren op woensdag 29 juni 1796 in Brussel (B).
Notitie bij de geboorte van Marie: 
vader Louis Michiels, chirurgien
moeder Barbe Jeanne Therese d’Ath


Leeftijd bij belangrijke gebeurtenissen:

ten hoogste 9 maanden    Vader overleden (<08-03-1809)
4    Moeder overleden (04-02-1813)
55    Trouwde met Marie Anne Michiels (29-12-1863)
(Geen overlijdens- of lijkbezorgingsjaar: overzicht afgebroken bij laatste huwelijk)
Gegenereerd met Aldfaer versie 6.1 op 27-07-2016 21:18:34 door Peter J.R. Vermaat

3 opmerkingen:

  1. Geweldig!!Wat zal je een goed gevoel hebben nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker, maar het houdt niet op, zoals je in de post van vandaag kunt lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hubrecht Nagtegaal, is in 1823 in Middelharnis getrouwd met Anna (Catolina) Verdoes uit Strijen, overleden 1872.
    "Moeder vertelde mij dat deze vrouw van welgestelde familie was. Zij heeft bijna 40 jaar door zware reumatiek hulpbehoevend doorgebracht. Zij heeft haar ouders vroeg verloren, en is grootgebracht tegelijk met twee neven. Deze neven, die kunstschilders zijn geworden zijn later naar Frankrijk (Marseille) verhuisd. Zij hebben ca. 68 jaar geleden Middelharnis nog bezocht. Eén was toen gehuwd met met een Spaansche vrouw. Het waren rijke menschen. Jan Johannes Rooi, zoon van Tante Bet, toen geboren, is nog na een hunner vernoemd. Ze zijn weder vertrokken en in Frankrijk overleden. Hun familienaam was Vermaat.
    Grootmoeder Petronella ging haar familie in Strijensas nog wel eens bezoeken".

    Dit kwam ik tegen op: http://arjaentje.blogspot.nl/2012/02/hendrik-de-waard-1830-1912-en.html
    Het lijkt erop dat Johannes Vermaat een van de neven was. Ik heb hier verder geen bronnen voor, maar misschien heb je er alsnog iets aan!

    BeantwoordenVerwijderen